Saturday, March 19, 2016

"Zīles" attieksme par tautas deju

Īpaši nebrīnos par skatuves dejas grupu mēģinājumiem dejot tautas deju. Visbiežāk tam ir skaidri noprotams iemesls - attaisnot savu pastāvēšanu, citējot folkloras materiālu. Citreiz tam nav nekāda iemesla, tikai nepieciešamība radīt jaunas horeogrāfijas. Tas pat ir saprotams, jo mūsdienu skatuves deju jeb tautisko deju sākotnēji sauca par jaunrades deju. Jaunrades deja taču nozīmē nemitīgu radošo procesu jaunu horeogrāfisko formu radīšanā. Protams, tikai forma jau vēl nav jauns mākslas darbs. Arī dejas mākslā, kas ļoti atkarīga no formas meklējumiem, ar jaunu kustību izgudrošanu nepietiek, lai rastos jauna deja. Dejas saturam un kustību valodas skaidrībai ir savstarpēji saistīta nozīme. Tā ir dejas jēga.

Diemžēl jaunrades procesā dejas jēgas meklējumi ir tik vārgi, ka nekas neatliek, kā spēlēties ar formu bez kādas jēgas. Lai tik lustīga mūzika un dejotāji smuki pagrozās. Tādu deju tagad pilnu pilns un tās pat noder jaunrades deju grupām, kad tās pagrozās šlāgermūzikas svētkos un  tā teikt "palustē tautu". Tad vairs nav svarīgi, kas tā lar deju, kāda ir dejas jēga, noskaņa, kāpēc vispār šāda deja ir radusies, pastāvējusi, kāpēc tā svarīga aulejiešiem, kāda ir tās kultūrvēsturiskā vērtība?

Par ko tad šī piezīme? Par savdabīgu mēģinājumu  kopēt slavenā Aulejas Žepera elementus savas jaundejas veidošanai! Šajā dejā ir ne tikai izmantota manā Aulejas Žepera apdarē izmantotā mūzika, bet arī burtiski kopēti vairāki elementi - sākot ar stilu, beidzot ar t iešiem dejas kombināciju citātiem.

http://youtu.be/IQvTRFUH1o8